Tänne keräämme erilaisia otteita tekemistämme töistä. Esimerkit eivät ole huolto-oppaita, vaan ne ovat havainnollisia kertomuksia siitä, mitä työmme voi sisältää ja mitä kaikkea voimme tehdä.
Kivilleajetun vetolaitteen korjaus
Vaativat vetolaitekorjaukset ovat yksi firmamme erikoisosaamisalueita. Tässä yksi esimerkki Mercruiser Alpha 1 vetolaitteesta, joka tuli meille huoltoon. Vetolaite oli ajettu kiville. Tämän seurauksena evä oli mennyt poikki ja perässä oli yläkulmavaihteen nivelakselin öljyvuoto sekä pystyakselin stefa vuosi vettä sisään. Tämä on viitteellinen esittelytyyppinen korjausseloste. Tämä ei ole virallinen korjausohje, emmekä ota vastuuta mikäli tätä käytetään tee-se-itse korjauksien pohjana.
Vettä öljyssä
Kun avasimme öljypropun tuli sieltä veden ja öljyn sekaista emulsiota.
Aika hurjan näköistä
Evä on tipotiessään ahdin valtakunnassa. Laakeripesää jouduttiin hieman lämmittämään, että saimme vetolaitteen puretua.
Tiivistepinta vialla
Kuvasta näkyy, että nivelakselin sisäänmenevän akselin tiivistepinta on vaurioitunut, jolloin öljyä valuu paljekumiin.
Stefa rikki
Yläpystyakselin stefa on myöskin rikki, jolloin öljy pääsee vuotamaan ulos.
Vedenottoritilät
Kuvassa vedenottoritilät irrotettuna. Kuvasta näet kuin tukossa ne ovat, veden pääsy vetolaitteeseen on ollut tosi tiukassa.
Siinä se on
Vetolaitteen osat rivissä siistissä järjestyksessä pöydällä pestynä ja purettuna, tästä on hyvä aloittaa kokoonpano.
Evä paikoillaan
Pystymme uusimaan rikkoutuneen evän. Tämä on erittäin vaativa toimenpide. Täytyy huomoida, että uusittu materiaali on täysin samaa, kuin alkuperäinen, samoin täytyy hitsattaessa huolehtia, että lämpövaikutus ei väännä vetolaitteen kuorta pilalle.
Pohjamaali päällä
Hitsaamisen jälkeen seuraa tasoittava hionta ja pohjamaalaus korroosiosuojamaalilla.
Kuin pakasta vedetty
Jos et olisi katsonut aikaisempia kuvia, et uskoisi, että evä oli tipotiessään. Ja kestävyys on täysin uuden luokkaa.
Vanha ja uusi akseli
Nivelakselin sisempi pää on nyt vaihdettu uuteen, vanha kuvassa oikealla. Äärimmäisenä oikealla sisemmän akselin laakeripakka ja stefat.
Ja sitten kasaamaan
Kuvassa vetolaitteen yläpään tiivistesarja.
... ja alapään tiivistesarja. Käytämme aina korjauksissamme alkuperäisiä varaosia.
Vetolaiteen lopputarkistus
Kun vetolaite on kokoonpantu, tehdään lopputarkistus sekä paineistus. Vetolaitteeseen pumpataan 1,5kg/cm3 paine ja annetaan sen olla vuorokauden, jotta voidaan varmistua tiivisteiden pitävyydestä.
Valmis!
Kuvassa vetolaite valmiina. Tämän jälkeen vetolaitteeseen vedetään vielä venekohtainen antifouling maali.
Remontti ohi
Se ei ole remontti, eikä mikään ellei vähän jää osia yli...